Εικόνες της φύσης

Εικόνες της φύσης
Τρίπολη Αρκαδίας-Πλατεία Άρεως, Ο Αρχιστράτηγος του Αγώνα Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Ο Γενναίος Κολοκοτρώνης από την Αρκαδία σπεύδει στην Αττική προς ενίχυση των δυνάμεων του Καραϊσκάκη

Έβδομος χρόνος της Επανάστασης (1827)

Ας παρακολουθήσουμε την πορεία του 21χρονου Ιωάννη Κολοκοτρώνη, του ονομαζόμενου  Γενναίου, γιου του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη, αφού έλαβε διαταγή από τον πατέρα του, προς ενίσχυση του Γεωργίου Καραϊσκάκη, αρχιστρατήγου της Στερεάς Ελλάδας, που έδινε μάχες εναντίον των τουρκικών δυνάμεων του Κιουταχή στην Αττική, μέσα από επιστολές της εποχής εκείνης.
Συγχρόνως,  κι άλλοι οπλαρχηγοί από την Πελοπόννησο προσπαθούσαν να μαζέψουν στρατιώτες για να οργανώσουν τα στρατιωτικά τους σώματα  και να εκστρατεύουν προς την Αττική, πράγμα δύσκολο ύστερα από τις κακουχίες επτά χρόνων, την δυστυχία και την πείνα, όπως αναφέρει στις επιστολές του και ο Γενναίος Κολοκοτρώνης.

 φωτο: Ιωάννης (Γενναίος) Θεοδώρου Κολοκοτρώνης (1806-1868)

 

 


 

“Προς τον Γενναιότατον κ. Ιωάννη Θ. Κολοκοτρώνην 

Ο κίνδυνος των Αθηνών είλκυσε την προσοχήν των πληρεξουσίων της  Συνελεύσεως, και επειδή αι περιστάσεις είναι κρίσιμοι, εκρίθη εύλογον να υπάγη μία μεγάλη βοήθεια εκεί εκ μέρους της Πελοποννήσου.  Αν δεν ήτο αναγκαία η παρουσία μου εδώ ήθελα να υπάγω ο ίδιος, διότι απο την σωτηρίαν των Αθηνών κρέμαται η τύχη της Πατρίδος μας, δια τούτο η Συνέλευσις έκρινεν εύλογον να υπάγη η Γενναιότητα σου, και σε διορίζω ως αντιπρόσωπον μου και ως αρχηγόν της κατά των εν Αθήναις εχθρών  εκστρατείας των Πελοποννησίων….
...φθάνοντας εις Αθήνας θέλεις ακούει τον Καραϊσκάκην ως άλλον πατέρα σου, διότι από την ευπείθειαν κρέμαται η διατήρησις των στρατοπέδων. Σας εύχομαι νίκας.

Εν Ερμιόνη την 15 Φεβρουαρίου 1827
ο Γενικός αρχηγός της Πελοποννήσου
Θ. Κολοκοτρώνης”

--------. --------

“Σεβαστέ μου πάτερ

…..αποκρίνομαι….και σας λέγω, ότι με μεγάλην μου ευχαρίστησιν έλαβον την περί εκστρατείας διαταγήν σου και προ πολλού επιθυμητήν μου….οι Καρυτινοί θα ξεκινήσουν πρώτοι απ’ όλους …
...εν ενί λόγω είμαι εις μεγάλην ανυπομονησίαν εως να συναχθώσι δια να υπάγωμεν όθεν διαταττόμεθα. Είθε δε η ευχή της Πατρίδος και η ευχή σας να τον φωτίση ογλήγορα (στρατηγός Μήτρος) να εκστρατεύσουν. Εγώ συναχθέντων των Καρυτινών και Φαναριτών θέλει εκκινήσω αμέσως…..

τη 17 Φεβρουαρίου 1827
Καρύταινα
ο υιός Σου  Ιωάννης Κολοκοτρώνης

------ . ------

“Ο Πρόεδρος της  Εθνικής Γ. Συνέλευσης των Ελλήνων

Προς τον Γενναιότατον Γενικόν αρχηγόν Στρατηγόν Καραϊσκάκην και λοιπούς οπλαρχηγούς της Στερεάς Ελλάδος
Η εθνική συνέλευσις έχουσα κυριώτατον σκοπόν την σωτηρίαν της Πατρίδος, διώρισε για του Γενικού Αρχηγού Θ.Κολοκοτρώνη να εκστρατεύσουν από την Πελοπόννησον 4500 στρατιώται υπό τον Καπετάν Ιωάνν. Θ. Κολοκοτρώνην, όστις μέλει να έλθη υπό την οδηγίαν σας, δεν έπαυσε δε φροντίζη δια να σας προμηθεύση τα προς πόλεμον επιτήδεια……
Το Ελληνικόν έθνος ευγνωμονούν εις τας ανδραγανθίας σας, ήδη ετοιμάζει λαμπράς σελίδας εις την ιστορίαν του δια τα ονόματα σας……

Τη 22 Φεβρουαρίου 1827 εν Ερμιόνη
Ο Πρόεδρος Γεώργιος Σισίνης
ο Γραμματεύς Ν. Σπηλιάδης”
------- . -------

“Εξοχώτατε αδελφέ Κολοκοτρώνη

Σπεύδω να σας πληροφορήσω, ότι το πολιορκημένον φρούριον των Αθηνών πνέει τα λοίσθια. Εκ τούτου αφήσαντες και ημείς τα επάνω μέρη ήλθαμεν εις Ελευσίνα, εβιάσθημεν όμως ν’ αφήσωμεν πολλά στρατεύματα εςι την Δυτικήν και Αντολικήν Ελλάδα, και δια τούτο έχομεν χρείαν αναλόγων στρατευμάτων να χαλάσωμεν τον τόσον υπερήφανον Κουταχήν, δια να ελευθερωθή όχι μόνον το φρούριον τούτο, αλλά και όλη η Ελλάς……
…..να προφθάσετε αυτά, καθότι εντός ολίγων ημερών το φρούριον αν δεν βοηθηθή χάνεται….

...αναμένω την απόκρισιν σας και μένω ειλικρινέστατος αδελφός Σας.
Τη 25 Φεβρουαρίου 1827
εκ του στρ. Ελευσίνος   
Καραϊσκάκης”

------ . ------

“Σεβαστέ μου πάτερ

...εγώ ηδη διευθύνομαι με σπουδήν δια τον ιερόν σκοπόν και σήμερον έφθασα ενταύθα...έχω μαζί μου τους  Φαναρίτας, τους δε Καρυτινούς έστειλα εις του Φονιά προ ημερών….είναι όλοι επίλεκτοι…
...με βιάζεις πατέρα να κινήσω ογλήγορα και δεν ηξεύρεις οπού ο κόσμος εδώθεν έχει φαμηλίας, έχει φόβον από τον εχθρόν, πεινά, δυστυχεί, και σχεδόν υστερείται καθόλα, ώστε ζουν οι άνθρωποι με χόρτα, και μ’ όλα ταύτα επροθυμοποιήθησαν παρά κάθε φοράν.

Τη 3 Μαρτίου 1827, Βαλτεσινίκος
ο υιός σου
Ιωάννης Θ. Κολοκοτρώνης”

----- . -----

“Σεβαστέ μου πάτερ

Το από 3. του παρόντος γράμμα σου έλαβον και είδον να με βιάζης πάρα πολύ να ξεκινήσω, και θαυμάζω τούτο, ενώ θέλεις στρατιώτας πολλούς και καλούς και ογλήγορα να φθάσω, πράγμα παράξενον και ασυμβίβαστον. Και δεν ηξεύρω πλέον ή εγώ τόσον έγεινα παράξενος ή τα παράξενα δεν βαστώ….λοιπόν εγώ προσπάθησα να κάμω τα αδύνατα δυνατά δι αυτήν την εκστρατείαν, και πάλιν το κατώρθωσα, λοιπόν όσον με βιάζετε, τόσον εγώ σκάζω, διότι δεν ηξεύρετε τα χωριάτικά;
Εγώ είμαι ξεκινημένος τώρα δέκα  ημέρας με το σώμα μου, όμως οι άλλοι κάτι Χρύσανθος και λοιποί έρχονται με τα καμήλια.

Τη 7 Μαρτίου 1827 Άγιος Γεώργιος
ο Υιός σου Ιωάννης Κολοκοτρώνης”
------ . ------

 

Γεώργιος Καραϊσκάκης(1782-1827)

“ εξοχώτατε αδελφέ Κολοκοτρώνην

Έλαβον το επιθυμητόν  γράμμα σου, εχάρηκα την υγείαν σου, και εκατάλαβα τα γραφόμενα σου, είδον αδελφέ δια την φροντίδα όπου ελάβετε το να εξαποστείλης τον υιόν σου και αδελφόν μου Γενναίον το να καταφθάση εδώ, μολονότι προτήτερα ήθελε έλθει, πλην αι αντενέργειαι δεν τον άφησαν, μόλον τούτο αδελφέ η επιθυμία η εδική σου και εμέ είναι τοιαύτη, το να έλθη να συναγωνισθώμεν αντάμα με τον υιόν σας δια την απελευθέρωσιν των Αθηνών τώρα όπου ο αλαζών Κιουταχής έφθασεν εις μεγάλην αδυναμίαν…..
…..εμέ όμως γέρων Κολοκοτρώνη να με γνωρίζης τοιούτον, εις όσα προφορικώς ωμιλήσαμεν και ενόρκως εκάμομεν προς τα συμφέροντα του έθνους, και εις τούτο επάνω θέλει σταθώ μέχρι της τελευταίας μου αναπνοής……

Την 13 Μαρτίου 1827
3 ώρας της νυκτός εκ του στρατοπέδου Κερατζίνης
ο αδελφός Σου Καραϊσκάκης”
----- . -----

 

“Σεβαστέ μου πάτερ

Σήμερον επήγα προς αντάμωσιν των Σουλιωτών Καπεταναίων εις Λουτράκι, μετά των οποίων αφού ωμίλησα αρκετά δεν ημπόρεσα να καταπείσω δια να εκστρατεύσωμεν. Το εμπόδιον των είναι η έλλειψις των η χρηματική, και κατά τούτο ως εγνώρισα έχουν δίκαιον. Δια τούτο πρέπει να γίνη καμμία εξοικονόμησις από αυτού, η οποία να δοθή του Κ. Κίτζου( Κ. Τζαβέλα) δια να τα φέρη να τους τα μοιράση, επειδή όλοι οι  Καπεταναίοι έχουν μεγάλη ευχαρίστησιν  δια να οδηγηθούν εις αυτήν την εκτσρατεία, από τον Κ.Κίτζον, ήλθεν και ο Κώστα Μπότζαρης, πλην η αγάπη των όλη είναι εις τον Κ.Κίτζο……..εγώ δε αύριον προς μεσημέρι άφευκτα ξεκινώ δια την Αττικήν. ….

τη 15 Μαρτίου 1827 Καλαμάκι
ο υιός σου
Ιωάννης Κολοκοτρώνης”
------ . ------

“Σεβαστέ μου πάτερ

Στείλατε μου ιδιαιτέρως χίλια σφακτά δια τους στρατιώτας μου και ό,τι ερρίψατε αναλογίαν, ως εμάθαμεν, εις τας επαρχίας, ας σταλώσιν γενικώς εις το στρατόπεδον. Αυτά τα μερικώς προς εμέ χίλια σφακτά, διόρισον τον Τζόκρην να μου στείλη μέρος απ’ εκείνα, όπου έχει έτοιμα.
Τους στρατιώτας Στεμνιτζιώτας και Ζυγοβιστινούς όπου έχεις μαζί σου να μου στείλης, επειδή όσον και αν πάσχουν ν’αποφύγουν αυτήν την εκστρατείαν, εγώ δεν θέλει τους αφήσω. Βίασε και όσους Καστρίτας και Κρανιδιώτας, όπου έγραφες να έλθουν γλήγορα. Σήμερον εκάμαμεν ολίγον ακροβολισμόν με τους εχθρούς, και κατα πρώτον με αιμάτωσαν οι αντίχριστοι, μου ελάβωσαν πολλά ελαφρά δύο στρατιώτας. Προ μιας ημέρας πριν εμού έφθασε και ο Δημητράκης με καμμιά πενηνταριά. Βίασε να φθάσουν και οι λοιποί παραχειμάζοντες αυτόθι βουνήσιοι.

Τη 21 Μαρτίου 1827 Κερατζίνη
Μένω με σέβας
ο υιός σου Ιωάννης Κολοκοτρώνης”
---- . ----

 Πηγή: "Ελληνικά Υπομνήματα" του Γενναίου Κολοκοτρώνη

 

Μάχη Ελλήνων και Οθωμανών με φόντο την Ακρόπολη(Γεννάδειος Βιβλιοθήκη)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου